Eesti
Shotokan
Karate-Do
Assotsiatsioon

Tähelepanu: avaneb uues aknas. PDFPrindiSaada link

Patrick McCarthy Tartus, 24-25.10.2007

Sissejuhatus

McCarthy3.png

Patrick McCarthy on võitluskunstide maailma üks tippautoriteete. Ta uurib, peab loenguid, seminare - sõnaga tegeleb ühena vähestest asja akadeemilise poolega; samas on ta ka väga veenev praktik ja ka tema võistlejakarjäär on muljetavaldav. Usun, et jaapani ehk emamaaa autoriteetide hulgas on ta hinnatuim võõramaalane. Siin on ka probleem või konflikt - nimelt on Patrick McCarthy avanud kõigile salajased katade rakenduste varalaekad, mis seni olid avatud vaid valitud tippudele. Me kõik teame seda diskussiooni katade „seniste" rakenduste ja nende „reaalsuse" üle.

Arvestades jaapani kultuuri eripärasid ja teiselt poolt Patrick McCarthy entusiasmi ja professionaalsust - on küsimus, kas ja kuidas jaapani ametlikud budoringkonnad sellisesse „jultumusse" suhtuvad. Kas selline „gaijini" gigantne töö ka omaks võetakse. 1920ndatel selline „ime" jutegelikult juhtus. Küll mitte „gaijiniga" selle otseses tähenduses.

Maailm avardub ja tõmbub kokku.

Patrick McCarthy pidas oma loengu ja treeningseminari Tartus 24.25. oktoobril 2007. Kahel EeSKA karatekal õnnestus korraldaja - Andreas Kanguri ja Tartu Budoklubi lahkel kutsel sellel suurepärasel üritusel osaleda.

Grupp.png


 

Muljed

Mina jagan laagrid laias laastus kaheks, mõlemal puhul ma vaatan kella, et kui palju aega on veel jäänud. Selle laagri puhul läks aeg väga liiga kiiresti. Aga ega pea ei oleks rohkem oluliselt suutnud kinni võtta ka.

Antud üritus kuulub kindlasti minu top 5 laagrielamuse-kogemuse hulka „aegade algusest alates" alates.

Olin Mc Carthy (PMC) olemasolust teadlik tegelikult juba detsembrist 1989 ja sel moel, et omandasin kollasel viletasakvaliteedilisel paberil koopia tema raamatust Classical Kata of Okinawan Karate, mis oli minu kogus üks esimesi ja mis sai siis ka hoolikalt läbi studeeritud.

Möödunud on aastad ja istusin siis kerge ootusärevusega Juriidikumi loenguruumis, et milline see mees siis täna on ja ... Ja nagu ikka on tegelikkus alati teistsugune ettekujutatust. Laagri ja loengu jooksul ei jäänud kellelegi kahtlust, et PMC on ühtviisi tugev ja kaasahaarav nii lektorina, ajaloolasena kui ka instruktorina. See mees on pühendanud oma elu sellele, millest ta tõeliselt hoolib. Sarnane tunne oli mul ka mõni aasta tagasi Jazzkaare raames toimunud Richard Bona kontserdil, kes pani mindki kaasa laulma keeles mille nime olen kahjuks unustanud.

PMC on ilmselt mees, kes on jaapanile ja jaapanlastele „saanud nii lähedale", kui see ühel gaijinil üldse võimalik on. Mida on ta siis teinud? Aastal 1985, 20 aastase harjutamise järel ei leidnud ta ikka veel „korralikke" katade rakendusi. Nende mitteõpetamine meistrite poolt välismaalastele on teada, aga siiski mahasalatud tõsiasi. Seega tuli need ise avastada, toetudes algallikatele ja kasutades ka „deduktiivset metoodikat".  Kogu tema karate on suunatud kata „rahvamajanuses rakendamisele" ehk siis katade realistlikele rakendustele. Kõik põhineb võimalike rünnakute süstematiseerimisel. Minu jaoks oli nendes „isegi liiga palju" maas madistamist. Aga see täiendab kenasti meie olemasolevat maailmapilti. Tegelikult oleme olnud küllaltki õnnelikud, sidumata end kellegi ülitugeva õpetajaga, et siis käia tema teed, see on andnud meile võimaluse „võtta kõigist parim" ja käia ise oma teed.

Oma tegemistes on PMC pahandanud ka jaapanlasi, siiski on Kyotos asuv Dai Nippon Butokukai andnud talle esimesena vähestest mittejaapanlastest Hanshi tiitli. Sõnaga - enam paremaks see minna nagu ei saagi (tegelikult ilmselt alati saab). Et võttis mõtlema ja asja uurima. Ilmselt püüan „kasutusele võtta" katarakenduste osa edasijõudnutele ja rea paarisharjutusi.

Omaette loo võin rääkida soovijale sellest, kuidas ta mulle oma raamatusse autogrammi ja pühenduse „võlus". Hea tuju garanteeritud.

Üllatas tõsiasi, et ei olnud kohal teiste, ei traditsioonilste, modernsete, ortodokssete jne võitluskunstide juhte - instruktoreid. Seda ei oleks osanud küll arvata. Suuresti on siin ilmselt tegemist konnatiigimentaliteediga. Oma „naha turule tuues" näevad ehk kõik - milline see on. Mina oma auke ei häbene - küll ma jõuan need „kinni kasvatada". Aga eks omas ülas kunn olla on ikka parem, kui lossis kammerteener J.

Ja veel, au oli olla päris pikalt talle paariliseks, kellega näidati ette „mis teeb siga kartulikotiga". Täpne ja nauditav toore mõtestatud jõu demonstratsioon.

Et sõnaga - ees on uued horisondid, õppida on palju ja ootan uusi kohtumisi. Oleme soetanud ka portsu õppematerjali, mille omandamine aastate vältel ees seisab.

Imekspandav on, et sellise suurusjärgu tegelane üldse siiakanti „saadi". Siin tuleb ilmselt vaadata austusega Tartu Budoklubi instruktori Andreas Kanguri poole, kes PMC laagris juba mõned aastad käinud ja „asjaga" ka väga hästi toime tuli. Suured tänud talle.

Alar Põllu


 

Ei hakka siinkohal rääkima kes Patrick McCarthy on, selle kohta võib igaüks lugeda siit http://www.koryu-uchinadi.com/thinking_outside_the_box.htm või otsida ise internetist. Mina seda enne seminari teha ei jõudnud ja seetõttu läksin ma sinna ilma eriliste eelarvamusteta. Kuid juba loenguõhtu andis kinnitust sellele, et tüüp on Väga (loe: suure tähega Väga) erudeeritud ja kompetentne idamaiste võitluskunstide ajaloos (minu pealiskaudsele küsimusele Nahate ja Shurite suhtest tema poolt toodud klassifikatsiooni tuli vastuseks umbes veerandtunnine dialoog märkusega et detailsemat ülevaadet ei saa ajapuudusel esitada). Selle eest talle 10 punkti.

Kogu loengu muutis eriti nauditavaks asjaolu, et tema näol on tegemist kadumaläinud näitlejaandega. Kõik väited ja tõestused olid pikitud muheda huumoriga, esitatuna nii verbaalselt (häält jagus terve Juriidikumi maja

peale) väga arusaadavas ja lihtsas inglise keeles kui illustreerituna keha keeles (pikantsed poosid nii üksi kui partneriga publiku seast). Järgmised 10 punkti.

Mainimata ei saa jätmast ka materjali sisulist poolt: kata interpretatsioonid reaalses elus esinevate füüsiliste konfliktide puhul.

Sellesse liigselt süüvimata (http://www.koryu-uchinadi.com) võin öelda et tema tehtud töö ja väited tekitasid minus suurt huvi sellega põhjalikumalt tutvuda (mitte et ma nüüd kohe tema usku pööranud oleks). Akadeemik oma kutsumuselt (nagu ta ka ise ütles). Selle eest talle punkte ei anna, ta on juba saanud 8. dan'i.

Eriti sümpaatne oli see, et ta ei seadnud mitte ühtegi võitluskunsti teistest ülemaks või paremaks. Vastupidi, ta deklareeris avalikult et ta on kõigile neile avatud ning ei sea ka enda arendatut ülemaks.Jyri.png

Seminariõhtule järgneval päeval oli kolm 2-tunnist trenni. Peab ütlema, et need möödusid lausa välgukiirul. Nii palju oli uusi asju, et päeva lõpuks ei tahtnud enam katuse alla kõik ära mahtuda. Samas tuleb jällegi au anda PM andele olla väga hea õpetaja: kõiki asju näidati ette mitu korda, aeglaselt, ette -ja tagurpidi. Lisaks sellele tõlgiti kõik inglisekeelsed seletused kohe ka eesti keelde, seda siis tema enda nõudel kuna ta ei usaldavat oma inglise keelt (hmm... tema makeel ju ometigi). Suht lahe oli kõrvalt vaadata kuidas Alarit väntsutati nagu 60 kilost poisikest :-).

Kokkuvõtteks võib öelda, et see on üks säravamaid kokkupuuteid korüfeedega minu senises (suht lühikeses küll) karate alases "karjääris", mis kindlasti ei jää alla Budapesti laagritele. Imelik kogu asja juures oli ainult see, et peale korraldajaklubi esindajate (põhiliselt oranz - sinine vöö) polnud kohal ühtegi teise klubi musti vöid...

Jüri Shamov-Liiver


 

Patrick McCarthy loeng. Tartu, 24.10.2007

 

McCarthy2.pngTraditsiooniline karate ja funktsionaalne enesekaitse - kas ühitamatud kontseptsioonid.

Paljud küsimused on küsimata, kuna akadeemiline ringkond ei osale eriti aktiivselt võitlusviiside treeningutel.

Nii palju on erinevaid võitlusviise. Mis teeb nad sarnaseks ja samas nii erinevateks?

Synaptics fluctuations.

Viis iidset „masinat":

  1. Kang (leaver). 3 astet
  2. Tali (pully)
  3. Kiil (wedge)
  4. Kruvi
  5. Fikseeritud teljega ratas

Tsing - Kata. Hieroglüüf.                       Ka model / example.

Kata isa about seizing and impacting.

Katat ei loodud andmaks edasi koodi, teadmist vaid kinnitamaks ja meenutamaks juba omandatut. (täpp I-le) /McCarthy/

Shaolin vs. U-Dangi klooster. Sisemine ja välimine koolkond.

Shaolin oli budistli keskus, U-dang konfutsianistlik. 

Võrdlused tööriistadega. Nende valik erinevateks töödeks. Kuvaldamees ei saa teha enamikke „muid" töid".

Habitual Acts of Physical Violence (HAPV). On 36 tüüprünnakut-situatsiooni, mis jagunevad 72 variatsiooniks. Kokku seega 108 võimalikku rünnakumoodust.McCarthny1.png

Mnemonic memory.

Passive resistance    - cognitive

Active resistance      - instinctive.

Kata -principle vehicle.

Vanad Okinawa võitluskunstid (vt lisad):

  1. Te guwa. Löögid, põlved, impact. Siam. Muai Thai.
  2. Te gumi. (kumi te) Grappling
  3. Bu gi gua. Relvad.
  4. Tori te. Kontroll ja kahjutustamine. Jujutsu.
  5. Kata

Itosu Anko viis võitlusviisid tervisekaalutlustel koolisüsteemi 1891.

Katad tõid Jaapanisse 9 Okinawa mesitrit.

Deru kugi wah utare ru - väljaulatuved naelad lüüakse põrandasse. Nivelleerimine.

Et tuua „kunst" jaapanisse vaja muutusi:

  1. Omada vormiriiet - dogi
  2. Obi - vöösüsteem
  3. Tang te - Kara te (vt lisad)
  4. Dan/kyu süsteem. 18 sajandi buda munkade mängust Go.
  5. Shiai. Võistlemine.

Detsembris 1933 Nippon Karate-Do. Konichi Yasuhiro ja Hironori Ohtsuka tegid esimesed võistlusreeglid.

Kata on ajakapsel.

It is not power what gives respect but restraint of power.

Sweat hard - bleed little.

Mäe tippu läheb palju teid, aga seal on vaid üks kuu mida vaadata.

Naerab Best Karate 10 Nijushiho bunkai üle.

Hieroglüüfid

  • Do on parim ----- füüsiline ja mittefüüsiline koos
  • Õppida uut tähendab mõista vana. To study the new is to understand the old
  • Allavoolav vesi ei võtle millegagi oma teel

Shin gi tai - näita mulle, mitte ära räägi.

Fu gen ji ko

Kushi bushi - suuvõitleja.